Интервюта и статии

Интервюта и статии

КРИЗАТА НИ НАПРАВИ ПО-СИЛНИ

15 ноември

КРИЗАТА НИ НАПРАВИ ПО-СИЛНИ

Докато конкурентите ни свиваха разходите, ние запазихме самообладание и по време на пандемията осъществихме смелo международна инвестиционна програма.

Преди началото на пандемията обявихте мащабна инвестиционна програма и географска експанзия. Успяхте ли да я завършите?

Постигнахме изключително силни резултати и в трите направления на планираните инвестиции. Обновихме производствените мощности и въведохме най-новите стандарти за качество в хранителната индустрия. Навлязохме много успешно в нови пазари на територията на Централна Европа и Западните Балкани. Инвестирахме в логистичната дивизия на компанията, за да можем да доставяме големи обеми храни до всяка точка на Европа в отлично състояние, съгласно международните стандарти за съхранение и превоз. На практика се превърнахме в мултинационална компания, която надгражда предприемаческия си характер. Докато конкурентите ни свиваха разходите, ние запазихме самообладание и по време на пандемията смело осъществихме международната инвестиционна програма. Можем да кажем, че тази криза ни направи по-силни. Направи по-ясно видими нашите конкурентни предимства. Темпът ни на развитие заедно с диверсификацията на риска във всеки един аспект от дейността ни ни превърнаха в стабилен и все по-предпочитан доставчик, който от днес за утре можеше да посрещне извънредна поръчка от 20 тона кайма например във всяка точка на Европа. Имаме почти неизчерпаема производствена и логистична мощ и международен технологичен опит. Производствените ни бази и търговски офиси са разположени в ключови региони в Гърция – остров Крит и столицата Атина, България, Румъния и в сърцето на Централна Европа – Будапеща. В най-тежките дни на COVID-кризата ежедневно и ритмично доставяхме на 100% поръчаните към нас количества. Не само в България, но и на всички наши експортни пазари – цяла Европа, САЩ, Австралия, Близкия изток. Партньорствата ни с търговските вериги в цяла Европа стават все по-успешни. Имаме отлични взаимоотношения, основани на съвместното разработване и лансиране на нови продукти, отговарящи на спецификата на местния вкус на съответния пазар и на достъпни цени за потребителите. Работим ръка за ръка по отношение на производствените процеси и контрола на качеството.

Как войната и инфлацията се отразяват на оперативната дейност на компанията?

Негативно, за съжаление... Още преди началото ѝ основните суровини, които използваме в нашето производство, бяха започнали да поскъпват с двуцифрени проценти. Докато ние се надявахме на успокояване на цените на суровинния пазар, войната започна и доведе до допълнителна инфлация на суровините и материалите, което в комбинация с рязкото поскъпване на енергоносителите като газ, ток и горива ни принуди да вдигаме цените си към пазара, респективно към крайните потребители, за да можем да оцелеем като стопански субект, да запазим създадените от нас работни места и да плащаме заплати на служителите ни, към чиито семейства ние чувстваме отговорност и дълг в тези трудни времена.

Устойчивото развитие на компаниите е ключово в съвременния свят. Какви ESG стандарти следва „Белла България“?

Енергийната ефективност е част от бизнес стратегията на „Белла България”. Компанията поддържа естествения природен баланс в районите, в които оперира, като внедрява екологично чисти технологии и намалява въглеродния си отпечатък. Използваме когенерационнa технология, която е призната за основно техническо решение за подобряване на околната среда в Европа чрез намаляване влиянието на глобалните промени в климата и намаляване на местните емисии на частици, сяра и азотни окиси. Цялата производствена и офис структура на „Белла България“ работи с електроенергия от възобновяеми енергийни източници.

Какви са проектите ви в областта на хранителните иновации?

Последната иновация при продуктите ни е от тази година. „Орехите“ станаха първите колбаси в България със сертифкат от международната сертифицираща организация TÜV NORD за контролирано качество при производителя. Извършване на сертифицирането и добавянето върху опаковката на знака „Контролирано качество при производителя“ гарантират, че всеки един продукт с марка „Орехите“ е с проверено качество от независимия институт за сертификация на хранителни продукти „ТÜV NORD България“ – световно признат синоним за качество и надеждност, гарантиращ многостепенен контрол на качеството през цялата година чрез изненадващи проверки във всяка сертифицирана точка на производството, проверки чрез „тайни клиенти“, независими изследвания от специално сертифицирани чуждестранни лаборатории на продукти, закупени на случаен принцип от магазинната мрежа. Тази година инвестирахме в нови поточни линии за охладени тестени продукти – бутер тесто, тесто за пица и др., тъй като търсенето на свежи продукти от тесто се увеличава на международните пазари, а ние искаме да наложим тази тенденция и в България. Миналата година минахме успешно одита на Tesco, който е най-взискателният в индустрията, и сме одобрен доставчик за собствени марки на веригата, след като две поредни години се доказахме като доставчик на продуктите Bella в Tesco Унгария. За тях развихме и лансирахме щрудели Bella, а Shell Унгария вече продават нашите български банички, довериха ни се и други международни вериги като BILLA – Словакия, Aldi – Унгария, и „Кауфланд“ – Германия.

Какви са плановете ви за развитие в близко бъдеще? 

Следим чуждестранните пазари и сме отворени за нови партньорства. Придобиването на гръцкия лидер в месопреработката „Крета Фармс“ се оценява като най-голямата българска инвестиция в хранителната индустрия зад граница. Спечелихме водеща позиция на гръцкия пазар, а синергията между „Крета Фармс“ и „Белла България“ вече дава резултати. На българския пазар предлагаме месните деликатеси, обогатени със зехтин по специални патенти на гръцката компания, а гиросът на „Крета“ се наложи на българския пазар. В момента текат преговори за придобиване на още едно гръцко предприятие за производство на тестени изделия, но детайлите са все още конфиденциална информация. В директно партньорство с посолството на Република Индонезия предстои тази есен да стартираме производство в България на техния специалитет от телешко месо ренданг паданг като част от международната им програма под патронажа на президента на републиката – Indonesia Spice Up The World. В интерес на истината гордеем се, че ще бъдем първият и единствен производител на този деликатес в Европа, като готовата продукция ще бъде изцяло предназначена за износ, който ще се осъществява от нашата експортна структура и международна логистика.

Визитка: ДИМИТЪР МИТЕВ е главен оперативен директор на „Белла България”. Той е част от екипа на компанията от 2013 г. Преди това в продължение на 3 години ръководи търговската структура за всички пазари на „Фикосота Синтез“. Започва кариерата си в Procter & Gamble (P&G), където в продължение на 12 години заема различни мениджърски позиции, 4 години работи в маркетинговия отдел на P&G Balkans в Букурещ, след което се завръща в България на позицията Country Manager за България. Магистър по маркетинг, владее английски, руски, румънски и сръбски език.

Върни се в Интервюта и статии