Интервюта и статии
Елза Маркова: Приоритет на всяко правителство трябва да са българските суровини
3 юни
Интервю с изп. директор Елза Маркова в Топ 50 на компаниите, издание на в. "24 часа" и в. "Труд"
Г-жо Маркова, кои са най-големите предизвикателства и проблеми пред фирмите, произвеждащи храни в България?
Секторът, в който оперира „Белла България”, е сравнително стабилен в период на икономическа криза. Все пак той не е изолиран от световните тенденции. Но хранителната индустрия също е поставена на изпитание. Главните проблеми са свързани със свитото потребление, увеличението на цените на суровините (и техният дефицит на национално ниво) и все по-високите изисквания на потребителите към качеството и безопасността на продуктите. Особено некоректен е и вносът на нискокачествените и евтини храни, които са далеч под нормативите, които трябва да се покриват от българските производители във връзка с безопасността на продуктите.
Какви стимули трябва да предложи държавата пред бизнеса, произвеждащ храни, така че предприемачите да имат стимул за разрастване на производството?
Като важен стимул бих посочила намаляването на данък добавена стойност за храните. В повечето европейски страни има диференцирана ставка на ДДС. Българският пазар е с един от най-високите проценти на територията на ЕС. Богатата Германия например облага храните само със 7% ДДС, за да може всеки да си купи храна. И богатата Белгия взема само 6% ДДС от своите граждани. Нашата идея е за намаляване на ДДС с 4%. Това ще спомогне за намаляване на напрежението при потребителите от постоянно растящите цени на суровините. И ще е мощен удар срещу сивата икономика. За нас е важно също държавата да стимулира производството на суровини. Бихме искали да разчитаме изцяло на българско месо, с което да произвеждаме продуктите си. Само така парите на преработвателите, дадени за суровини, ще остават в България. Това значи повече работни места, по-развито българско земеделие и повече ресурс за фермерите. Това трябва да е приоритет номер едно на всяко едно правителство. А хазната ще има гарантирани повишени приходи.
В последните 4 години Министерство на земеделието изработи стандарт за колбаси "Стара планина", за хляб "България". Първоначално тези продукти бяха търсени от потребителите, но постепенно интересът към тях затихна. Каква според Вас е основната причина потребителите да намалят търсенето им?
Основната причина за това е тяхната по-висока цена, която се явява решаващ фактор в условията на свито потребление.
"Белла България" произвежда различни типове продукти - трайни и малотрайни колбаси, точени кори, бутер тесто и маргарини. Къде са най-големите трудности за осигуряване на суровинната база за тези продукти?
Най-големите трудности са в подсигуряването на суровина за месната промишленост. Това е явен и недвусмислен индекс, че досегашните мерки и субсидии в животновъдството не са достатъчни да стимулират развитието му. Статистиките говорят най-неоспоримо за това. Българското свинско подсигурява едва 40% от потребността на местните производители, а при говеждото цифрите са трагични – едва 8-10%. При овцевъдството нещата са още по-трагични. При 14 млн. овце в страната през ’80-те години, в момента имаме само 800 000. А например в Гърция, за същия период, овцевъдството се е развило в пъти – от 2 млн. на 13 млн. животни. Време е у нас да се предприемат спешни конкретни мерки.
В момента в Брюксел се коват правилата за новата селскостопанска политика до 2020 г., какви субсидии според Вас трябва да бъдат защитени за българските земеделски производители, така че българската преработвателна индустрия да получа редовно и на изгодни цени суровини?
Ако се съди по последните тенденции при всички европейски правителства, смятам, че новите приоритети, които ще залегнат в общата селскостопанска политика, трябва да са в посока стимулиране на млечното и месодайното животновъдство и зеленчукопроизводството.
Периодично се наблюдават спорове между производители и търговски вериги. Как холдинг "Белла България" оценява условията, които предлагат хипермаркетите?
Вярваме, че за да расте бизнесът ни, нашите партньори също трябва да се радват на успехи. Работим еднакво добре и с малките магазини и с търговските вериги.
Достатъчно ли усилия се полагат и от държавата, а и от предприемачите по отношение на детското хранене?
„Белла България” има специална политика за производството на продукти, предназначени за деца и затова познаваме строгите изисквания към този тип производство. Например, продуктите „Сачи за деца” са без оцветители, без соя, без глутен, а солта е силно редуцирана.
Именно през тази година сме заложили като приоритет продуктите в линията за деца да се разширява във всички хранителни категории, в които оперираме.
От 2007 г. нашите предприятия "на книга" са на общия пазар на ЕС. На практика така ли е или все пак има пречки за родните стоки? Какъв е Вашият опит?
Първите български продукти, предложени на избора на европейските потребители, са именно нашите. Спечелихме доверието им и днес сме конкурентни на пазарите в ЕС. Постоянно разширяваме присъствието си в чужбина с широко портфолио от продукти с постоянно качество, създадени за конкретните пазари. Експортният бизнес на „Белла България” заема все по-сериозен дял в продажбите ни. От години сме утвърден износител на хранителни продукти в Европа и други континенти. Сред традиционните ни експортни дестинации са Германия, Испания, Кипър, САЩ, Австралия, Англия, Ливан, Холандия, Турция, Австралия. В тези страни през последните години имаме постоянно присъствие и дори в условията на тежката криза в повечето от тях растем на базата на непрекъснато разширяващо се портфолио. Настоящите ни планове, които вече са в ход, са ориентирани към сериозно навлизане в Близкия и Далечния изток – Ирак, Саудитска Арабия, Армения, Казахстан, Украйна. В някои страни като Гърция и Румъния развихме собствена дистрибуция, където пазарните ни дялове растат.