Интервюта и статии
Елза Маркова: Важен е успехът в дългосрочен план
8 декември
Сп. Business lady
Елза Маркова е родена на 27 юли. Тя е изпълнителен директор на най-големия производител на хранителни продукти в страната – холдинг „Белла България” от 2002 г. Преди това е била финансов експерт в звената към „Социални грижи” в Община Пловдив. Елза Маркова е магистър инженер-технолог от Университета по хранителни технологии (Пловдив). Завършила е и „Финансов и банков мениджмънт” (УНСС).
От 2066 г. е председател на КРИБ за Южна България. Член на Борда на Директорите в Бюрото на Съвета GS1 България към БТПП (2007 г.). Семейна, с една дъщеря.
Г-жо Маркова, какви са приоритетните дейности на компанията за настоящата 2011 г.?
Може да се каже, че през тази година се фокусирахме върху експорта. Като дейност експортът на „Белла България” стартира през 2009 г. и се разви с много бързи темпове. Новото направление не стъпи на гола поляна, а разчиташе на сериозния опит в разработването и лансирането на продукти в чужбина, който компанията към този момент вече е натрупала на румънския пазар. Днес изнасяме продукция на четири континента и в над 20 страни – Турция, Гърция, Кипър, Словения, Молдова, Англия, Белгия, Холандия, Малта, Италия, Испания, Швейцария, Дубай, Ливан, САЩ, Австралия и др. За 2010 година постигнахме двоен ръст на експорта, а в плановете ни за бъдещето фигурират още по-амбициозни проекти.
Белла България е пазарен лидер в почти всички сегменти, в които предлага свои продукти. Това достатъчно доказателство ли е за качеството на произвежданите храни?
«Белла България» е популярня сред партньорите ни и потребителите като производителят, чиито храни са с постоянно качество и най-доброто съотношение цена-качество. Вече почти двадесет години следваме тази политика на бизнес развитие и ще продължим и занапред постоянно да работим като отговоряме адекватно на очакванията на потребителите за постоянно качество на разумни цени.
Производството на храни е може би най-обвързаният с безопасността на човешкото здраве бизнес. Затова сме превърнали контролът в основно задължение. „От фермата до вилицата” – целият път на продуктите на компанията по тази траектория се следи строго, всяка критична точка, където може да възникне проблем, е под наблюдение. Причината е, че осъзнаваме отговорността си пред потребителите да произвеждаме качествени и безопасни храни.
Кой е най-бързо развиващият се сегмент от портфолиото на компанията?
Традиционно «Белла България» създава, развива и предлага продукти в различни ценови сегменти, които отговарят на очакванията на потребителите за постоянно високо качество и разумни цени. Притежаваме портфолио от над 200 продукта, които произвеждаме в осем предприятия. С тестените продукти „Белла” – бутер тестото, готовите замразени големи и малки банички с различни пълнежи и пайовете – сме най-популярни в страната и чужбина. Ежедневно продуктите с марка „Белла” са част от живота на милиони семейства. Популярни сме сред партньорите и потребителите като производителя, чиито храни са с постоянно качество и най-доброто съотношение цена-качество.
Кои са осезаемите конкурентни предимства на Белла България пред останалите компании в този бранш?
Най-силното ни конкурентно предимство е традицията да създаваме продуктите, от които потребителите на различните пазари се нуждаят и очакват. Регулярно провеждаме проучвания на потребителските нагласи в страните, в които присъстваме, както и на потенциалните нови пазари. Ако открием потребност от нов продукт, задължително отговаряме на нея. Тази гъвкавост е в основата на нашия успех. По този начин нашите продукти стават предпочитани на различните локални пазари.
Макар бизнесът ни да е сред водещите в страната, печалбата не е основното, към което се стремим. За нас е важен успехът в дългосрочен план. Тази политика е успешната, развитието на „Белла България” го доказва и вярвам, че тя е общовалидна. Ние искаме да сме висококонкурентни не само в страната, но и на чуждите пазари. Постигаме го като предлагаме продукти с добавена стойност.
Как се отрази кризата върху покупателната способност на българския потребител?
Логично е в условията на криза да се пести. Високата безработица води до намаляване на покупателната възможност. При стоките от първа необходимост, каквито са храните обаче се наблюдава слаба промяна в модела на потребление. Българинът продължава да бъде все така взискателен към продуктите и в никакъв случай не е намалил изискванията и критичността си към етичността на компаниите производители.
Провежда ли фирмата политика на социална отговорност?
В „Белла България” винаги сме се вълнували от социалните проблеми в нашето общество и сме приемали за свое задължение да помогнем с каквото можем за решаването поне на част от тях. Сред основните ангажименти на компанията в сферата на социалната отговорност е активната грижа за природата. С използването на специални пречиствателни съоръжения и препарати при прочистването на отпадните производствени води от предприятията на „Белла България” се дава възможност в природата да се отлива вода с безвредно влияние върху флората и фауната. Холдингът работи и по проекти за ограничаване използването на въглероден двуокис, повишаване енергийната ефективност в производството и внедряването на чисти технологии, които позволяват запазването на природния баланс.
Усилията ни по посока опазване на околната среда бяха отличени с приза „Зелен бизнес” на Министерството на околната среда и водите (МОСВ) в категорията „Голям бизнес” за проекта на водещата ни марка „Перелик” – „Гората на Перелик”. Залесихме с черни борове унищожен от пожар горски район в подножието на едноименния родопски връх и сме щастливи, че днес мястото е предпочитано за отдих сред природата.
Най-важното е, че служителите ни лично участват в голяма част от инициативите – в залесяването на гората на „Перелик”, в традиционното почистване на Пловдив, организирано от общината, което всяка година подкрепяме. С участието на служителите беше реализиран и пилотният проект преди старта на инициативата „Повече сигурни места за щастливи игри”, в рамките на който изграждаме детски площадки в различни градове на страната. Тази инициатива е израз на желанието ни да помогнем с каквото можем за решаването поне на част от проблемите в тази област. Необходимостта от създаването на повече и безопасни места за детски игри е сред най-актуалните обществени теми у нас, а за нас сигурността и щастието на българските деца е най-важната кауза. Затова сме се посветили на задачата да изпъстрим цялата страна с красиви и сигурни детски площадки. Вече 12 модерни и красиви детски кътове радват децата на градове от различни части на страната.
Доволни ли са вашите служители от работата във фирмата? Как ги мотивирате?
Политиката по отношение на служителите е част от социалната отговорност на «Белла България», в която работят над 3 000 души. Приносът на тези хора за успехите на холдинга е безспорен и една от причините техният труд да е така резултатен, е политиката на социално стимулиране, която провеждаме.
Пред какви трудности сте изправени от позицията, която заемате?
За мен трудностите са предизвикателства, чието преодоляване води до нов успех. Често се налага да решавам трудни казуси. Но заедно с хората в комапанията и нашите партньори винаги намираме правилните решения и успяваме заедно.
Предимство или недостатък е в бизнеса да присъствате като жена? Кои са предимствата и кои недостатъците?
Хората се делят на професионалисти и непрофесионалисти. Когато някой е комуникативен, креативен и компетентен, полът няма значение. Редица примери показват, че жените все повече заемат позиции, доскоро определяни като мъжки. Способността да върши много неща наведнъж е заложена в женската природа. А успехът в бизнеса днес изисква комбинативност в мисленето.
Като „Евробизнес дама 2007”, според вас какви качества трябва да притежава съвременната бизнес дама?
Най-голямото предизвикателство пред съвременната бизнес дама е да поддържа високо ниво на професионализъм в тон с динамиката на средата, като това да не е за сметка на близките й хора. Днешните стандарти изискват нови черти в характера, като предприемчивост, инициативност, отговорност от нов тип, иновативно мислене, почти енциклопедична компетентност и др. Затова модерната бизнес дама непрекъснато се развива и усъвършенства, рутината й е чужда, а желанието да решава трудни казуси е нейна страст.
Какво е вашето послание към читателите на списание Business Lady?
Да следват мечтите си. Да се отнасят към своята работа като към любовта. Ако охладнеят към нея, да потърсят друго поприще. Защото истинските успехи идват, само когато сме се борили за тях с цялото си сърце и енергия. Освен това бизнес дамите не трябва да подценяват силните козове, които им дава позитивното излъчване и елегантността. Важна е и амбицията. Без това гориво моторът спира.