Интервюта и статии
Да си добър маркетолог означава да си изобретателен
8 декември
Стефана Лазарова е бранд мениджър в "Белла България" АД от март 2014 г. Бакалавър по маркетинг и магистър по бизнес администрация от УНСС София. Започва кариерата си в сферата намаркетинга като бранд мениджър HPC (Home and Personal Care) в "Стандарт 17" - дистрибутор на Unilever за България. След това е маректинг мениджър в "Мерлини Данимонд" (консервна промишленост), след което се присъединява към "Белла".
- Г-жо Лазарова, как работи хуморът в българските маркетингови кампании?
- Хуморът винаги е бил рекламно средство от голямо значение за въздействие върху аудиторията. Способността му да привлича вниманието и да улеснява комуникацията между хората го прави наистина ценен инструмент в маркетинга. Да запазиш чувството си за хумор в днешно време не е никак лесно, дори имаме поговорка, която гласи: "Българинът е оцелял, защото се е смял."
- Кое е хубавото на това да развиваш българска марка?
- Да изградиш една марка е дълъг и сложен процес навсякъде по света. Не по-малко предизвикателство е и адекватното управление след това. Развивайки българска марка, в много по-голяма степен имаш възможност да участваш в целия процес от създаване на бранд, дефиниране на потребителските нужди, раждането на идеята за новия продукт до лансирането му. Конкуренцията е голяма и те принуждава, в добрия смисъл на думата, да бъдеш по-изобретателен. Така че, да, вълнуващо е да развиваш българска марка.
- С какво се отличава сега българският потребител? Какви са общите неща между него и останалите нации, кое е специфичното при нас?
- Може би, една от най- съществените разлики между българския потребител и потребителите в чужбина, е нагласата на българина към настоящето и до известна степен чувството за несигурност в бъдещето. Независимо от икономическата конюнктура, по-голяма част от българските потребители не са склонни да експериментират с разлчини стоки от тези, които купуват по принцип. От друга страна, стават все по-информирани, респективно нарастват и изискванията им към качеството на продуктите и услугите. Това определя и желанието на хората да изберат качествени продукти, независимо от финансовите си ограничения.
- Какви тенденции очаквате да са водещи в маркетинга в следващите 6, до 12 месеца?
- Лицето на маркетинга ще се променя. През следващата година той все повече ще трябва да се настройва и да реагира на промените в технологиите и нагласите. В световен мащаб, както и у нас, обществото става все по-технологизирано. През 2016 година се очаква потребителите на смартфони да се увеличат глобално с близо 2 милиарда, което е още една възмножност за брандовете да бъдат все по-свързани със своите настоящи и бъдещи клиенти. Това е много добра възможност. Маркетолозите определено ще трябва да отворят очите си за по-различни комуникационни канали.