Интервюта и статии
В-к Труд: Елза Маркова: Иновативните продукти с постоянно добро качество са ключът ни към успеха
18 октомври
- Г-жо Маркова, вие ръководите една от най-успешните компании в хранителната индустрия. Как бихте обяснили стабилното присъствие на "Белла България" на пазара?
- През последните динамично променящи се и изпълнени с предизвикателства години постигнахме отлични финансови резултати. Причината е, че развихме и представихме на пазара много нови иновативни продукти в различни категории, разширихме присъствието си на пазарите зад граница, въведохме нови системи и процеси на работа, разширихме партньорствата и инвестициите си в обществото, продължихме активно да инвестираме в служителите си и усъвършенстването им. Благодарение на всичко това се утвърдихме като най-силната компания в българската хранителна индустрия и спечелихме пазарни дялове в повечето категории, в които участваме. През особено трудната 2012 например, въпреки икономическата стагнация и ограничените доходи на потребителите, ние успяхме да завършим годината с позитивен резултат в оборот спрямо предходната, което се дължи на повишената ефективност на работа и използването на всички вътрешни ресурси.
- Кои са най-важните постижения на вашата компания?
- За своята над 20-годишна история успяхме да постигнем страшно много. Това е оценката на нашите партньори и икономическите експерти. Тръгвайки от малък бизнес, се наложихме на пазара като най-големия български производител на хранителни продукти в страната. Разкрихме девет фабрики, разработихме асортимент от над 200 продукта, почти всяка година навлизахме в нова категория, спечелихме лидерски позиции в много от категориите, в които присъстваме, експортът ни обхваща пазарите на над 20 държави, създадохме заетост в регионите на Пловдив, София, Ямбол и Добрич на над 3000 души, което ни постави в редицитенанай-големитеработодатели в България, изградихме лоялни и дълготрайни взаимоотношения със своите партньори (доставчици, дистрибутори, малки магазини и търговски вериги), заслужихме доверието на институциите, контролните органи и потребителите, както и високите оценки на различни конкурси, форуми и инициативи, които "документираха" постиженията ни с поредица от награди. Пълният им списък може да се види на нашия сайт -www.bella.bg. Дължим тези успехи на отличната си бизнес стратегия, дългосрочното планиране, непрекъснатото въвеждане на световното ноу-хау, високата степен на оптимизация във всички сфери на дейност. Финансовата стабилност, постигната с внимателно планиране на разходите и реализиране на проекти с премерен финансов риск, високият кредитен рейтинг на компанията в страната и чужбина, както и имиджът ни на етична и обществено отговорна организация, изиграха ролята на допълнителна гаранция за успеха на всяка нова дейност, с която се захващахме. За възходящото ни развитие допринесе ит ехнологичната политика на компанията.
- Как в детайли организирате иновационната си дейност?
- Иновативните продукти са отговорът на новите потребности на потребителите в съвременния постоянно променящ се свят. Затова за нашата компания R&D екипът е от ключова важност. Гордеем се, че той е създаден от специалисти с дългогодишен международен опит. Иновационният процес е важна част от работата и на другите две ключови направления в нашата компания - дирекциите "Маркетинг" и "Операции". Лансирането на нови предложения е постоянен процес, който е в центъра на маркетинговите стратегии на брандовете ни. Факторите, които играят роля при решенията за въвеждане на иновации, са комплексни. Става дума за пазарните специфики на отделните категории, установените или зараждащи се потребителски потребности и др. Въвеждането на нов продукт винаги има за цел да добави стойност към ценностите и посланието на марката към потребителите. Всяка наша марка има свой подход в избора на типа нови продукти с най-голям потенциал. Например BELLA си поставя за цел да лансира продукти, които създават изцяло нов пазар.Пример за иновативен подход е навлизането на марката в сегмента на т.н. convenience food (удобни продукти), които спестяват много от времето за приготвяне на храната. Общото е, че всеки бранд инвестира в проучвания на вкуса и навиците на консуматорите и обогатява портфолиото си със съответни предложения. Сериозни анализи правим и преди навлизането в нов сегмент. Както и преди стъпването на нов пазар.
- Какво е мястото на експорта в развитието на компанията?
- Компанията ни е утвърден износител на хранителни продукти. Традиционни експортни пазари за нас са Германия, Испания, Кипър, САЩ, Австралия, Англия, Ливан, Холандия, Турция. В тези страни имаме постоянно присъствие през последните години и дори в условията на тежката криза в повечето от тях растем на базата на постоянно разширяващо се портфолио. През 2012 г. постигнахме 50% ръст на износа, тенденция, която се наблюдава и тази година. Към днешна дата регистрираме ръст на годишна база от 30 на сто, като постепенно навлизаме на пазарите в Близкия и Далечния Изток - Ирак, Саудитска Арабия, Армения, Казахстан, Украйна. Освен това през миналата година изградихме своя търговска структура в Гърция, като разработихме специална серия продукти по гръцки рецепти. С тези продукти успяхме да пробием и на американския пазар, с което разширихме портфолиото и присъствието си там.
- Как печелите доверието на потребителите на външните пазари?
- Пазар, независимо вътрешен или чуждестранен, се печели с добро и постоянно качество. Разликата е в рецептурите, които разработваме според вкусовите предпочитания на съответния пазар.В Гърция, където секторът на тестените изделия е изключително развит, бяхме много добре приети. Да не говорим за Румъния, където от години имаме търговски офис. Последният ни успех на румънския пазар е от миналия месец, когато в конкуренция със 158 организации търговската ни структура "Унибел норд" се нареди на първо място в класацията на ListaFirme.ro. Ежегодно организацията отличава топ бизнеса в северната ни съседка на базата на финансовите индикатори на дружествата и съотношението между годишен оборот и печалба. "Унибел норд" оглави категорията "Средни фирми" от община Глина, област Илфов, където е регистрирано седалището
на фирмата.
-От колко години присъствате на румънския пазар с търговски офис?
-Компаниятаниразвива активна дейност в Румъния от 2008 г., бизнесът ни бележи възходящ темп на развитие с ръст на оборота от около 20 на сто всяка година до 6,100 милиона евро през 2012 година. По данни на "Нилсен" "Унибел норд" е лидер на румънския пазара в категорията на замразените тестени изделия, в това число баници и банички, точени кори, бутер тесто, като освен тях компанията дистрибутира и маргарин, всички с марка BELLA. Продуктовата гама се реализира в цялата страна - както в обектите на модерната търговия, така и в малките магазини, а в Букурещ фирмата има собствена дистрибуция.
- Поемате ли ангажименти в сферата на корпоративната социалната отговорност?
- Корпоративната социална отговорност е в основата на устойчивото бизнес развитие на "Белла България". Компанията ни интегрира принципите на корпоративната социална отговорност катоэдългосрочен стратегически ангажимент към обществени и екологични проекти. С грижа за здравето и пълноценното хранене на хоратаводещиятнибранд"Сачи" лансира първата серия месни продукти с намалено съдържание на мазнини и сол ("Сачи добро за теб") и функционални месни детски храни ("Сачи за деца"). Екипът на бранд "Перелик" залеси 1000 дръвчета и облагороди опожарените гори под едноименния връх в Родопите. Основният ни бранд BELLA подари 12 детски площадки в различни градове на страната, избрани от родителите. Заедно с различни пртедставители на хранителната индустрия учредихме първата в страната Българска хранителна банка. Създадохме я със стремеж бързо да я развием като надеждна и значима организация - свързващо звено между наличната и здравословна за консумация храна и тези, които нямат достъп до пълноценно хранене.
- "Белла България" е един от големите корпоративни рабо тодатели в страната. Как се развиват и мотивират успешно толкова много служители?
- За нас развитието на хората в компанията е основен приоритет. Въвели сме вътрешна система за оценка на служителите, като най-добрите се промотират на по-високи позиции на базата на показаните от тях резултати. Израстването на нашите служители е пряко свързано с повишаването на техните компетенции и професионализъм. Подпомагаме този процес чрез модерна система за обучение. Проектът ни "Белла Академия" е изключително успешен. Добра база за израстване в кариерата е и възможността, която служителите ни получават още с постъпването си да се обучават от висококвалифицирани експерти с международен опит. През последните години работим активно с водещите университети в страната по програми за подпомагане на младите специалисти в областта на хранително-вкусовата индустрия в избора им за бъдеща професионална реализация. Последният ни проект е стартирането на първата стипендиантска програма за студенти с ХВП специалности в страната. В партньорство с университетите, в които се придобива съответната квалификация, компанията ни ще избере чрез конкурс талантливи млади хора, за които хранителният бранш е мечтаното поле за развитие. Първитетри стипендии от по 2000 лева годишно са за
студентите от Университета по хранителни технологии. На 11 октомври между учебното заведение и компанията бе сключена Спогодба за сътрудничество в сферата на образованието.
- Какви са вашите очаквания за бъдещето на компанията?
- Избраният от нас бизнес модел - нови продукти, нови сегменти, нови инвестиции, интегрираната маркетингова комуникация, е в основата и на плановете ни за бъдещето. "Белла България" си поставя за цел да се превърне в добре разпознаваема в чужбина компания, която произвежда продукти с постоянно качество, базирани на следните основни принципи - удоволствие, здраве, удобство, иновации.