Интервюта и статии
Бързина, точност, иновативност - ключови за ХоРеКа бизнеса
9 юли
Подемът на ХоРеКа канала е факт, Браншът, който дълго време след кризата не можеше да се възстанови, вече набира сили и демонстрира желание за развитие, Това се потвърждава и от данните на „МЕТРО Кеш енд Кери България" при сравнение на продажбите за едногодишен период (юни 17 - май 18 и юни 18 -майх19), които показват, че ХоРеКа сегментът бележи ръст от 7%, а топ категориите остават „Млечни", „Месо", „Основни храни", „Прясна риба" и „Плодове и зеленчуци", Най-голям ръст от топ категориите се наблюдава при Плодовете и зеленчуците - 22%
Българите все повече пътуват зад граница и постоянно разширяват кулинарната си култура. Това несъмнено повлиява върху техните очаквания към предложенията на местния пазар. „От друга страна, чуждестранните туристи в България очакват родният бранш да отговори с конкурентни на чуждестранните пазари предложения и ние категорично имаме богато портфолио от подобни продукти", споделя Елица Златева, която е ръководител направление „ХоРеКа продажби" в хранителната компания „Белла България". След над десетилетие работа в този бизнес тя е убедена, че днес клиентите са много по-взискателни към продуктите, с които работят, защото те самите искат да поднесат съвършеното ястие на своите гости на най-доброто съотношение цена-качество. „Нашите клиенти - хотелиери, ресторантьори, готвачи, сладкари, очакват от нас да им предложим конкуренти и интересни продукти. ХоРеКа секторът е един от най-динамичните и бързоразвиващи се сектори през последните години в цяла Европа и България не е изключение. Ако погледнем БВП на страната, ще видим, че основен принос за формирането му има туризмът", казва тя.
МНОГООБРАЗИЕТО ПРЕДПОЛАГА УСПЕХ
„Преди повече от 14 години създадохме професионално направление, което да развива портфолио за търговия и дистрибуция, обслужващо хотели, кетъринг фирми, ресторанти, кафенета, училищни столове, офиси, болници, курортни комплекси, бензиностанции и т.н. с бранда Bella Professional Food. В началото предлагахме само продуктите, които се произвеждат и днес в нашите фабрики, които са част от хранителната компания „Белла България". В резултат от променящата се пазарна атмосфера, започнахме да внасяме и дистрибутираме и други продуктови категории и да обогатяваме портфолиото си. За да отговорим на пазарното търсене, разгърнахме асортимента, който днес включва над единадесет групи - четири от тях произвеждаме ние (тестени, колбаси, мазнини и картофени пюрета), а останалите включват месни разфасовки, млечни продукти, паста, различни десерти, зеленчуци, риба, картофи, хлебни и кулинарни продукти, маслини. В началото беше много трудно, но с времето успяхме да създадем взаимоотношения с нашите партньори и екип в страната и да напреднем в бизнеса." Според Златева, в ХоРеКа канала, ако една компания иска да бъде разпозната като сериозен играч, трябва да влезе в ролята на комплексен доставчик. Да осигурява това, което клиентът иска да купи днес и да не се ограничава със собственото производство. „Истината е, че голяма част от асортимента е стартиран и след препоръките на самите готвачи професионалисти. В този бизнес, за да се развиваш, трябва да притежаваш освен търговски умения и кулинарни такива, да имаш познания от работата на клиента-обект, да намираш решения в ситуации, когато възникват и проблеми, да знаеш какви са нуждите им. Основната разлика при нас в ХоРеКа и работата с ритейлърите е многопластовото взимане на решение и как ще доставяме стоката до дистрибутора, с кого ще работи даден обект." В ХоРеКа бранша цената и съотношението цена-качество са водещи. В този бизнес няма маркетингова подкрепа, по-важно е продуктът да е доставен навреме. „Изграждането и поддържането на комуникацията с клиентите-партньори в страната е от ключово значение. Логистичното обслужване на клиентите от ХоРеКа канала е многокомпонентно, в три температурни режима на доставка, по-динамично, трудно се планира, консумацията не винаги може да бъде предвидена, затова много често се налага да се реагира заявка от днес за днес", казва Златева.
ЛЯТО VS. ЗИМА
Водещ фактор за развитието на ХоРеКа бизнеса в страната ни е туризмът, който е със силна сезонна изразеност. В допълнение, влияние оказва и категорийната фрагментарност на клиентите. Едни са силно ценово ориентираните и високо конкурентните в сравнение със съседните държави. Същевременно, наличието на все по-активно развиващите се лукс хотели и топ ресторанти изисква специално селектиране на премиални продукти, което води до утвърждаване на висок имидж и за двете страни. В ХоРеКа бизнеса, ако не си достатъчно бърз, точен и иновативен, мястото ти веднага бива заето от конкурента. В България все по-очертаващсе като развитие, е летният сезон, ако той се окаже дъждовен, се скъсява и води до промяна в организацията на заведенията. Летният сезон е различен от зимния по отношение на асортимента за менютата, вида туристи, търсенето и предлагането. Съвсем логично двата основни туристически сезона обуславят какви ще са ХоРеКа предложенията. Договарянето за летния бизнес започва още от февруари, а в началото на октомври за зимния. „Имайки предвид значимостта на летния бизнес, фокусът по-скоро е насочен към него. В никакъв случай не трябва да се подценяват и градският, балнео трузма, конферентният и историческият ХоРеКа бизнес. Всички курорти у нас все повече се развиват и предлагат различни както месни и тематични, така и ястия от международната кухня, които са специфични за региона или са повлияни от чуждестранните кухни. Имаме забележителни готвачи и сладкари, пекари. Обектите в желанието си да бъдат атрактивни и конкурентни, се стремят да търсят и предлагат иновации на техните клиенти - тематични менюта, менюта според сезона и такива в комбинация." Според Златева това, което категорично се забелязва като тенденция, е едно - всеки иска да бъде интересен. И хотелът, и ресторантът, и кафенето сами са себе си търсят и намират атрактивен продукт, рецепта, меню. Няма превес, а напротив средата е изключително динамична и конкурента. И трите основни типове обекти в направлението (хотели, ресторанти, кафенета) търсят иновации, защото искат да бъдат атрактивни. За тях е важно да дават и добавена стойност на гостите си. Всички се състезават ежедневно - например към кафето искат да предложат и прясно изпечен, приятно ухаещ кроасан. Иновациите са ключът за развитието на този бизнес. „До неотдавна обектите, които купуваха и ползваха основните меса - свинско, пилешко, телешко - днес вече работят с по-премиални меса и очакват от нас да такива предложения. Такъв е примерът със свинското иберийско месо, телешко месо от специални породи и други. В тази връзка, в нашето портфолио включихме продукти като пролетни рулца, гируси, сувлаки. Развиваме се и се учим заедно с нашите клиенти-партньори, знаем какви са техните проблеми, заедно търсим иновативни решения, чрез които пазарът да генерира нови потребности," заключава тя. *** Елица Златева, ръководител направление „ХоРеКа продажби" в "Белла България"